Ucapan dan Nasihat oleh Lepasan SPM 2009.

Hari ini, 16 Disember 2009 tercatitlah sejarah bagi pelajar2 Tingkatan 5 SAMSHSB kerana telah berjaya mengharungi ujian paling besar mereka setakat ini, iaitu SPM.  Mereka bakal meninggalkan sekolah yang tercinta dan meneruskan perjuangan hidup mereka di tempat lain pula.

Warga sekolah pastinya akan merindui setiap mereka, apatah lagi pada mereka yang telah banyak menyumbangkan tenaga, masa dan fikiran mereka untuk sekolah.  Sumbangan mereka telah banyak mewarnai corak sekolah dan cerita suka duka di dalamnya.

Di ruangan ini, diharapkan semua lepasan SPM 2009 dapat meninggalkan sedikit ucapan dan kata-kata nasihat untuk dimanfaatkan oleh semua warga SAMSHSB.  Pastinya adik2 kalian dapat mengambil banyak iktibar dari nasihat kalian.  Mungkin jika ada ucapan untuk para guru pun silakan…

Dipersilakan untuk memberi ucapan dan nasihat.  Silakan…

34 Responses

  1. salam…ana bukan pljr sek ni…jumpa website ni masa explore internt…alhamdulillah ana bangga tgk sek ni…ana nak bg nasihat kpd semua adik2 yg belum ambik spm…supaya belajar betul2…jgn nnt dah dkt spm baru trhegeh2 mcm ana…kita org islam mesti buktikn pencapaian kita…ana hrp bukan shj spm antum bagus, tp yg plg penting pencapaian antum di sisi rabbul alamin tu mesti mantop…insya allah cemerlng dunia akhirat…

  2. salam,,,
    rse sdihny nk tgglkn skola ni…
    w/pepon kte ttp troskn liku jlnn yg akn dtg,,
    skola ni mmg best,,,…\
    best dr semua segi>
    sye xkn lupe skola ni smpi ble2…
    insyaAllah…

  3. salam…firstly,ana nak minta maaf kpd sume warga sam sultan hisamuddin terutama guru2 yg tlh mengajar ana…terima kasih kpd guru2 yg tlh mengajar,mendidik ana menjadi insan yg berguna…rase berat di hati ini utk meninggalkan sekolah ini…klo diberi kesempatan rasa mahu menetap shj di situ..tp perjuangan ana masih jauh lg…buat sume adk2 ana,belajarlah bersungguh2..berikanlah yg terbaek utk sekolah kita..harumkan nama sekolah…n hargailah sekolah kita…lps nie ana bakal menghadapi ujian yg lbh mencabar dan pnh berliku…doakan kejayaan ana dan sume rakan2 form5 dunia n akhirat…akhir sekali, ana ucpkan selamat maju jaya kpd sam sultan hisamuddin…

  4. salam,SAMSHSB….sayang rasanya nak tggalkan sek.ni…w’lau apepon…slamat maju jaya buat semua warga sek,buat guru2 t’syang terima kasih atas curahan ilmu & smbgn baktimu,buat adik2 yg d’kasihi,teruskan perjuangan,hargailah zmn persekolahan kerna ia adalah saat yang paling manis dalam hidup kte…percayalah tiada saat yang paling berharga melainkan zaman persekolahan kerna di sinilah kte mula mengenal erti hidup,…maafkan kami student f5 09,andai spnjang kami berada di sek.ini,byak hati yang kami telah lukai,byk perasaan yg telah kami guris,byk kata2 kami yang m’hiris jiwa sesiapa saja…semoga kami dimaafkan,kami memohon iringan doa dri sume agar perjalanan kami mencari mencari haluan hidup di luar sana menenui kejayaan yang hakiki….

  5. salam,haha,walaupon ana x rase pape walaupon da abes spM n skola,tp ana bersyukor dapat masok skola ni lepas skola ma’ahad muhammadi,haha

  6. Assalamualaikum buat semua warga SAM Sultan Hisamuddin Sungai Bertih..erm..firstly,ape yg nk luahkan adlh perasaan sedih coz taun dpn da xrasa zmn persekolahan ag..da x bersama kwn2 di sekolah..da xdpt bersama guru2 yg tersayang,,da xdpt bersama di kelas dan sekolah..erm,hope cngt utk adk2 ku,mulakanlah hari persekolahanmu bg tahun 2010 dgn penuh bersemangat dan hargailah setiap masa yg ada..terutama utk adk2 f.5 akan datang..anda semua akan melalui saat sedih mcm ni..salam sayang dan rindu untuk semua,,

  7. salam ‘alaikum….nk mntk izin dr owner dulu.ckgu shah,kalo bukan lepasan spm 2009 nk bg ucapan bleh ke?

    • wa’alaikumussalam warahmatullah…

      Boleh budak kecik, silakan. Asalkan ia bermanfaat utk tatapan semua, insyaALLAH sangat dialu2kan…

  8. salam….sedih sbnrnye tgglkn sklh ni….sklh ni la plg best bg aku…aku syukur sgt2 dpt sklh ni…klu xdpt sklh ni…xtau r aku jd ape skg…tp,skg aku dah x sklh kt sg bert ag….byk mmbr2 yg aku hepi ble b’sme….cikgu2 kt sklh ni pn sume baek2 belaka….mmg ssh r nk dpt sume ni…kpd budak2 bwh…manfaatkanlah keistimewaan yg diberi utk b’sekolah di sg bert…jgn byk wat hal…harumkan lah nama sklh di setiap peringkat sama ada dari sege koko ataup akademik….time kasih sg bert.!!!!!

  9. salam warga SAMSHSB,sy selaku ex-student sg.bert ingin mmohon maaf kpd sume andai diri ini pnh myakiti @ m’guris hati mne2 phk specially 4 teachers n frenz..erm x lpe jg kpd f1-f5 study smart n hard..
    hagai masa yg korg ade sbaik mgkn agr korg x myesal kmudian hr..masa 2 ibrt pedang,klo kte x potong,pst die yg akn mmotong kte..
    buat kwn2,ak doakn yg t’baik utk korg dunia & akhirat..
    kpd kwm2ku yg g plkn diz wik,ak doakn korg sume dlindungi drpd sgle kmgkaran..InsyaAllah..
    jgn lpekn ak dcini..ak rndu korg sume..jmp time amk result nnt..InsyaAllah..

  10. asalamualaikum semua.saya ingin mengucapkan ssuatu kepada guru-guru dan adik2 yang masih bersekolah di sekolah yang paling saya cintai ini.sebenarnya banyak pengalaman yang saya perolehi sewaktu saya bersekolah di sini.tentu sekali saya merasa amat sedih untuk meninggalkan sekolah ini setelah 5 tahun sya menuntut ilmu di sekolah ini.kadang2 perasaan sedih dan sebak bermain di fikiran saya lebih2 lagi mengenangkan jasa guru yang banyak berbakti kpd saya.mereka mencurahkan ilmu tanpa penat dan jemu sehinggakan saya telah menganggap guru2 sekolah ini ibarat ibu dan ayah saya.bayangkanlah 5 tahun saya berulang-alik ke sekolah sehinggakan sekolah itu ibarat rumah saya yang sedia memberikan ruang untuk saya datang pada bila2 masa sahaja.wajah ceria guru2 kadang2 memadamkan perasaan resah gelisah sewaktu saya bergelut dengan masalah pembelajaran.pak cik2 guard juga ibarat pak cik saya sendiri,selalulah jugak saya berborak dengan pak cik guard lebih-lebih lagi di hujung persekolahan.akak2 kerani juga banyak celotehnya.tetapi dalam celoteh mereka,banyak juga perkara yanfg boleh membuatkan saya tersenyum lebar.saya sudah menganggap mereka semua sebagai sebuah keluarga dan saya tidak akan ssekali melupakan guru2 saya,pak cik guard,kakak kerani,kwn2 dan semua warga samhsb.saya ingin meminta maaf kepada guru2 dan adik2 sekiranya sepanjang saya bergelar seorang warga samhsb,banyak kesalahan yg telah saya lakukan.terima ksh di atas pengorbanan guru2 semua.apa boleh buat,inilah takdir yang telah ditetapkan untuk saya dan kawan2 lain,sbgai hamba allah,inilah pebgorbanan yang perlu saya lakukan.setiap pertemuan di jodohkan dgn perpisahan.kepada adik2 smue,tuntutlah ilmu sebanyak mungkin agar tidak menyesal di kemudian hari.’berhijrahlah’ menjadi org yg berguna,jgn menjadi org yg sombong.harimau kalau tak meninggalkan hutan,tidak akan menjadi garang…….wasalam..

  11. di sinilah suka duka ana mencari ilmu,dituntut mncari mardhatillah,ditemani plbagai ragam sahabat,diberi pedoman oleh guru2…perpisahan sgt mykitkan tetapi semuanyer pasrah dan redha pada Yang Esa.. tazkirah dan ilmu yang dibri djadikan kekuatan untuk menempuh dunia luar….buat sahabat ana di luar sana knangilah ap yg blaku di skolah selama 5 thn kite mnuntut pgetahuan kerana suatu hari nanti antum sume ekan merasakan betapa hebat dan indahnyer SEKOLAH AGAMA MENENGAH SULTAN HISAMUDDIN SUNGAI BERTIH….kpd guru2 doakan kjayaan kami PELAJAR SAMSHSB F5 2009…supaya pemergian kami dr skola ni diiringi oleh doa n berkat drpd kalian….Amin….Wassalam

  12. Assalamualaikum pembuka bicara..
    saya Ahmad Shauqie bin Zainal Abidin ingin mengcpkn slamt ari rye..eh!! tbe2 je rye..emm..kpd sume guru2 terima kasih krne telah mgajar sye dan sye jge meminta maaf dari hjung kaki hngge ke hujung rambut walaupn ble dikenang byk gurauan yg kadang2 mnyntuh perasaan ckgu2 sume..kpd sume pljr SAMSHSB 2010 all the best..!! terutamanye kpd badan kpimpinan sekolah yg akn memimpin..diharap anda sume dpt mnjlnkn tnggungjawab anda sebagai pemimpin tidak kira yg senior ataupn junior hruslah bkrjasama dlm tugasan..ingtlah sesuatu kepimpinan itu akn kuat jika kita bijak mngatsinye..terutamanye BADAR..ape yg dhrpkn di sini adalah BADAR akn lebih mntap lg.Saya jge ucapkn slamt brjaya kpd anda sume.khususnye kpd bekas pelajar SPM SAMSHSB 2009″Setiap pertemuan pasti ada perpisahan”.Pengalamn yg lalu mngajar kite erti khidupan.Ingatlah! kte sume keluar sebagai pelajar sekolah agama..Akhir kata,semoga kte beroleh manfaat dari ape yg kte lakukan.kpd ex SAMSHSB..”ada cerita tntg masa yg indah,saat kita berduka,saat kita tertawa bersama,cerita semua tentang kita….
    bye…..bye……bye…..Assalamualaikum..

  13. salam,firsly sy nk ucpkan bnyk2 terima kasih kpd semua warga guru sam hisamuddin yg telah bnyk berkorban segala2nye buat kami pelajar f5 09.segala pengorbanan guru2 kami sejak kami ditingkatan 1 xkan kami lupakan hingga hayat dikandung badan.kami mohon maap andai melakukan kesalahn sepanjang guru2 mengajar,segala curahan ilmu yg diberikan tdk akn kami sia2kn.buat kerani2 pejabat thanks sebab sudi layan kerenah kami walaupn sibuk ngan kerja,k.farhana k.siti jgn lupekan ktorg,kecik ngan kawan2 yg sentisa ceria..hehe.eh,lpe lak nk bg nsihat,wat adk2 akk kt samhsb terus perjuangan kmu semua untk mengharumkan nma samhsb xksh dri segi pelajaran atau kokorikulum,teruskan belajar dan jgn sia2kan masa mu dgn perkara yg xberfaedah.belajar lah scre srius dri skrg,wat adk2 yg dduk hstel bntulah mmp utk mngruskan asrma,jdikan asrma sbgai stu keistmwaan untk memperoleh kjyaan dn jdikan asrma sbai pnce kmu ggal,asrma adalh tmpt terbaik utk meraih peluang kjyaan,wat mpp thn 2010 tunaikan tnggjwb anda dgn sempuna,ttima la jwtan itu sbgai amnat dri ALLAH,jgn jdikan kslahan kami smlam sbgai cntoh pimpinan kpd adk2,sebalikye tnjukkn cntoh yg terbaik dan lakukanye sebaik mgkin,jika ade ape2 mslh kami sdia membntu wlaupn dah xde kat situ,ape2 pn jgn putuskan phbgan yg tlah terjalin,thnks for all,jgn lpe doakn untk kmi pljar f5 09 berjaye!!miss samhsb!peace!!

  14. ade satu lg pesanan,buat sy sndri dan ex student samhsb jgn pernah dilupekan guru2 yg telah bnyk berkorban untk kite dan samhsb yg penuh kenangan.peliharalah akhlak diluar krna pelbagai cbrn yg perlu ditempuhi utk mematangkan dri kite.carilah ilmu wlau dimana pn dan jgn sesekali lpe dimana asal kite.lwatlah ke sekolah jika ade kelapangan dan bwaklah imej yg baik diluar,jika kte berjumpa kat luar jgn wat2 xkenal,andai dri ni khilaf tegurlah krne teguran kwn amat bermakne.tima kasih kerana menjadi shbat sy selama ini..smile..

    • assalamualaikum,di sini saye ingin memohon maaf kepada wrga sam hisamuddin,yg selama ini saye ade buat kesalahan,tidak kira masalah kecil ataupun masalah besar,terutama masalah asrama..hehee…diharapkan pada tahun 2010 ini sam hisamuddin akn lebih maju tidak kira dari segi kokorikulum atau akademik….sekian wasalm…

  15. fuh!! bru ade mse utk bkk lman web ni…
    t`kjut jgak bdk2 ni bagi ucpan pnjang n lebar..huhu

    sye petra sbgi bekas sam sultan hisamuddin ni..

    nk pesan kt adik2 kwn2.,

    sntiasa jdikan alquran dan sunnah sbgi pnduan
    walau dlm ape jua keadaan
    kerana ia bkan shaja mmberi ktenangan

    tetapi mendorong kpd kejayaan kte insyaALLAH..

    dan kejayaan kte tdak akn lari dari akidah..
    sekire`y kte tdak meninggalkn solat..

    renungkanlah..

  16. isyh.. ade lagi.. time kasih jgk kt wak din krn telah mnjge kami d asrma/sekolah…

    x lpe jge kt kak amy,kak waz,kak ana n abg2 DM sbb da wat mknn yg sedap2..

    x lpe gak kt akk2 kerani yg trpkse melayan kerenah saye..arp2 byk brsbar wt kje kt pejbt 2…

    n x lpe gak kt mkcik kbun yg sentiasa menjage keindahan dan kbershan kt sekolah..

    jge kt gru klas sye puan nailissulha yg byk bersabar menempuh sgle dugaan dlm mnjge ank2 d 5 amanah..

    dan akhir sekali kpd bdn pengwas yg dkepalai iftiqal dan fahmi..
    semoga anda mnjlkn amnah dgn baik..
    dan sntiasa truskan usha bkrjesama dgn PRS dan BADAR..

    sekian terima kasih..

  17. to all candidates, akak wish very good luck for y’alls. erm, byk sgt perubahan kat skola ni. da lame sgt x dtg. rindu zaman ni. very precious moment! and insyaallah akak akan grad may ni. doakan kejayaan akak k. hehe.

    P/S: kalau ade nak mintak guru ganti boleh la panggil saye yer. haha. saye volenteer tlg cg. rosnah ngaja account. ekonomi pun bley. ahakz :p

    tlg kirimkan salam sye kat cikgu lela yer :p

  18. hihi seronok bace luahan hati dan harapan korang semua..
    atamanna ia bukanlah sekadar omo0ng ko0song,,,,

  19. skola ni best glerr… hrp dpt stay lme kat sklh ni.. to all studnt do the best n especially to dak2 pmr 2010.. go go chayok.. tuk pljr form 1, blaja btol2!! to my bestfwen, all the best for u all..

  20. (ex samsh) all the best to my batch!!

  21. Assalamualaikum w.b.t kat semua yg pernah b’gelar pljr sekolah ni,yg masih sekolah kat sini, kwn2 sesama batch,guru2 yg ada di laman ini.Rasanya mcm baru je kita semua kenal dr form 1(2005),pertama kita kenal semuanya malu2, maklumlah b’beza tempat kita dtg.tp bila dh kenal jadi kecoh dibuatnya.kenangan dgn korg semua sejak dr f1-f3 masih t’semat dlm ingatan.kwn2 dr 1ikhlas, 2amanah,3amanah,4 amanah(sekejap)memang korg kwn2 yg paling best yg aku pernah jumpa.kat sklh baru aku x dpt merasai apa yg pernah m’jadi kenangan kita b’sama.disini aku ingin memohon maaf kpd kwn2 yg pernah t’guris dan terasa hati dgn kata2 dan p’buatan dr diri ini……buat adik2 yg masih berada disini,b’juanglah utk menuntut ilmu dunia dan akhirat disamping m’jaga kelakuan dan nama baik agama Islam,sekolah,ibubapa,guru2…semoga berjaya….amin.

  22. ada lg, kpd kwn2(SPM 09)semoga kejayaan akan mengiringi usaha yg tlh sama2 kita lakukan dan b’tawakkal jelah kpd Allah…amin.buat guru2, saya sangat rindu dgn cikgu semua sejak saya kluar dr sklh ni t’utama cikgu2 yg pernah mengajar saya sejak dr f1-f3 dan f4(sekejap),teacher Murni dan Roslina jasamu mengajar matematik dan add math takkan aku lupakan hingga akhir hayatku(insyaAllah),ustazah Siti Salmah Khalil(bahasa arab komunikasi) dan semua cikgu2 yg aku sayangi,aku b’doa agar kalian(guru2ku beroleh ketenangan dlm m’didik anak bangsamu,diberi kesihatan yg baik..amin.Disini saya nor hafizah hamdzan(1 ikhlas,2amanah,3amanah) juga nak minta maaf kat cikgu2 kalau selama ini saya banyak melakukan kesalahan semasa cikgu mengajar saya..

  23. salamullahi ‘alaikum..
    syukran jazilan buat semua guru yg byk berjasa mendidik generasi pemuda harapan agama..khususnya yg telah mendidik ana dr 03-07 tanpa mengeluh atau rasa disusahkan.semoga ALLAH menilai keikhlasan kalian.buat adik2 yg dh melepaskan samhsb yg tercinta,jadikan ilmu yg kte kutip seberapa lama mana kte disitu sbgai wadah utk kte terus berjuang menempa kejayaan dgn niat utk menegakkan syiar islam.utk adik2 ana yg masih berjuang di bumi waqafan sg bertih,teruskanlah!sesungguhnya manusia xkn puas n kenyang dgn ilmu yg diperolehi shgga la ke akhir hayat.buat semua yg mengenali diri ini,doakan ana di bumi anbi’a ini agar terus istiqamah dlm beramal dan menuntut ilmu.semoga kita semua diberkati dlm amal usaha yg kita lakukan…

    • Selamat Tahun Baru, semoga tahun ini kita semua dapat meningkatkan kualiti dalam apa jua yang kita lakukan…

  24. Assalamualaikum sume ex 09.Ustazh rindu kat kamu sume, teruskan usaha samada bagi yang nk amek STAM atau yang sedang menerokai bidang baru sementara menunggu SPM kuar. Semoga semua berjaya memperolehi keputusan yang terbaik dlm SPM. A+ PSI.Jumpa lagi…

    • ustazah,,
      rindunyer…
      thanz kt ustazah&sumer ckgu2 yg byk mencurahkan ilmu kpd sy&kwn2..
      minta maaf d atas sgala tingkah laku kmi yg byk krenah nie..
      per2 pon doakn rsult kmi yg bakal kuar xlme lg yea..
      &
      doakan kjayaan&kbahagiaan kmi d dunia & akhirat

  25. skjup jer ana tglkan skola ni,,,
    byk kngan yg tdak dpt diluper kan…
    wndu pd ckgu2….ustzah2…ustaz..n fren2 yg rpt dgn ana..

  26. Assalamualaikum,skrang baru de mse nak buka laman ni…teruja jugak.x sgka sdh hmpr 2 bln saya tgglkn sklh..huh,rindunya…sy jgk nak br pesan skit wat bdk nak amik spm ,sma,pmr 2010..study smart k..& enjoylah sesekali….jgan tension..that’s all..bye

  27. asalamualaikum….
    tdk ad pape yg ana nk ktekan kerna ana bukanlah sorg yg pndy berkte2….
    cume i shje yg mhu diluahkan dlm ruangan ini,,,,
    ana nk ucpkan jutaan terima kasih kpd mualim wa mualimah yg tlh menddk ana,,,,yg asal ye dtg dgn cawan yg kosong kmudian tlh dipnuhi dgn plbgai ilmu yg bermanfaat…….
    mudah2an sgale pengorbanan cikgu2 semua diberkati oleh ALLAH……..dan sgale ilmu yg tlh diajar di samsultah hisamudin sg bertih insyaallah akan sy praktikkan……
    insyaallah…….

  28. assalammualaikum..
    trlbh dulu sy ign mohon ampun diatas ksllh same ade scr segaja atau tidak sengaja kpd semua guru sam sg bertih dan adk2 yg msh lg meneruskan perjuangan di sekolah tercinta ini..pesanan buat adik2 belajar la rajin dan ikhlas semata-mata krn Allah.kalau adk mls igt lah jasa ibubapa dan guru2 kita tau.hanya kejayaan kita shj yg boleh membalas jase mereka..terima kasih sekolah ku…

  29. Assalamu’alaikum…

    Result SPM dah nak keluar bbrp hari lagi.
    Pasti debaran semakin kencang di dalam dada masing2.

    Walau apapun yg kalian perolehi nanti, terimalah dengan hati terbuka dan lapangkan dada.
    Bersyukurlah jika keputusan yang diperolehi seperti yang diharapkan.
    Dan bersabarlah jika keputusan yang diperolehi meleset dari jangkaan.

    Jadikan SPM ini sebagai asbab untuk kalian memperolehi lebih banyak kejayaan pada masa hadapan.

    Semoga ALLAH Azza wa Jalla mengurniakan kalian kejayaan di dunia dan di akhirat, amin…

  30. Assalamulaikum w.b.t…..
    Salam rindu dan syg buat semua kakak2 n abg2
    form 5/09……..semoga kalian tetap berjaya walaupun dimana kalian berada….dan yg paling penting, semoga berjaya di dunia dan akhirat……..jgnlah melupakan kami adik2mu disini…insyaAllah kami akan belajar bersungguh-sungguh dan akan mengharumkan nama sekolah….11mac result spm keluar..semoga berjaya mndpt keputusan yg cemerlang …insyaAllah…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: